Likestillingens tid?

30.05.11 at 17:42 | Posted in Cornelia, klær | 3 Comments

Har du lagt merke til at det knapt finnes et kjønnsnøytralt produkt å få kjøpt til barn? Enten er det sort/rødt/blått og med bilde av biler på, ellers er det lilla/rosa og har prinsesser eller fjasete ponnyer på seg! Det gjelder ikke bare klær, men sykler, ski, pennal, blyanter, ja strengt tatt alt barna våre vokser opp med. (At det i tillegg er laget av simpel plastikk og går i stykker i løpet av kort tid er en annen ting) Livet var rett og slett mer kjønnsnøytalt da jeg vokste opp på 70-tallet og allikevel tror vi at vi fremmer likestilling nå?

Jeg er nok det noen vil kalle en guttejente, og det er jentene mine også. HELDIGVIS får jeg nesten si, men det er ikke lett å unngå at de blir formet allikevel når alt rundt de kommer i gutte- og jentevariant..

Personlig syns jeg det er synd at en bilgal femårig jente ikke finner en eneste genser med biler på som ikke skriker guttegenser lang vei. Det er ikke lett å komme til prinsessene i barnehagen med en slik 😦 Så nå sydde jeg dette settet til henne, ingen tvil om at hun er en jente i det, men digge biler kan hun vel allikevel!

Gjett hva hun skal ha i lomma der?

3 Comments »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. “Æ vil ha sånn der æ å” sier lille troll her. Med bil på!.
    Herlig sett og herlig bilprinsesse!!!

  2. Forsiktig liten bil på eit flott, men langt frå kjønnsnøytralt, sett. 😉

  3. Ikke uenig i kommentaren, jeg er også et produkt av min tid vet du 🙂


Leave a Reply

Blog at WordPress.com.
Entries and comments feeds.

